Bilgi Zamanı

Neşet Günal Hayatı

Neşet Günal Hayatı
04 Temmuz 2013 - 17:53 'de eklendi ve 2015 kez görüntülendi.

Neşet Günal Hayatı, Neşet Günal Kimdir, Neşet Günal Eserleri

Neşet Günal (d. 1923, Nevşehir), Türk ressam. Özgün figür anlayışıyla Türkiye’de toplumsal gerçekçilik akımının en önemli temsilcilerindendir. Resim yeteneği Nevşehir Ortaokulu’nda okurken ortaya çıktı, 1939’da Nevşehir Belediye Başkanlığı’nca burslu olarak İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Resim Bölümü’ne gönderildi. Önce Nurullah Berk ve Sabri Berkel’in öğrencisi oldu, daha sonra Leopold Levy’nin atölyesine geçti. Akademideki öğrenciliği sırasında iki yıl kadar Ses Tiyatrosunun afişlerini ve dekor­larını hazırladı. 1946’da akademinin Yüksek Resim Bölümü’nü birincilikle bitirdi. Aynı yıl UNESCO’nun Paris’teki uluslararası resim sergisine katıldı. 1948’de resim öğre­nimi için Paris’e gönderildi. Orada önce Andre Lhote’un, ardından da Fernand Le­ger’nin öğrencisi oldu. 1950’de fresk öğreni­mi için Paris Güzel Sanatlar Meslek Okulu’ na girdi. 1954’te öğrenimini tamamlayarak Türkiye’ye döndü ve İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi’ne asistan olarak atandı. 1956’da Paris Okulu Sergisi’ne katıldı. Aynı yıl Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin yeni yapısı için açılan resim kampanyasında “Göreme” ve “Bağ Bozumu” (Devlet Gale­risi, Eskişehir) adlı yapıtlarını gerçek­leştirdi. 1957’de Ankara Hacettepe Hasta­nesi için fresk tekniği ile 30 m2‘lik (bugün yerinde değil), 1958’de de İstanbul Üniver­sitesi Fen Fakültesi için gene aynı teknikte 22 nr’lik bir duvar resmi yaptı. 1963’te Fransız hükümetinin bursuyla bir kez daha Paris’e gitti, Uygulamalı Sanatlar Yüksekokulu’nda vitray ve duvar halısı tekniğinde çalışmalar yaptı. 1965’te Ankara’daki Ajans Türk Matbaası’nın cephesindeki renkli mer­mer mozaikten 20 m2‘lik kabartmayı gerçek­leştirdi. 1967’de İstanbul Kültür Sarayı için açılan duvar resmi yarışmasında mansiyon, 1969’daki 30. Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde “Kör Hasan’ın Oğlu” (İstanbul Resim ve Heykel Müzesi) adlı yapıtıyla birincilik ödülü kazandı. 1980-83 arasında akademinin Resim Fakültesi dekanlığı gö­revini yaptı. 1983’te emekli oldu. Neşet Günal daha öğrencilik yıllarında resim ve edebiyat alanındaki yeni gelişmele­re ilgi duydu, akademik beğeniye karşı çıktı. Paris’te bulunduğu sırada büyük usta­ların yapıtlarını inceledi. Başlangıçta Andre Lhote’un öğrencisiyken, “okulcu” eğitime karşı olması nedeniyle bir süre sonra Fer­nand Leger’nin atölyesine geçti. Leger’nin sanatından, özellikle de figür anlayışından etkilendi. 1954’te Türkiye’ye döndükten sonra bu etkiyi geleneksel Doğu sanatının verileri ile birleştirdi, gerek içerik, gerekse biçim açısından Doğu sanatının akılcı ve üslupçu yanını özümlemeye çalıştı. Temel öğesi insan olan yapıtlarında 1960’lardan sonra anlatım ön plana çıktı. Kişisel üslubu özellikle konu, renk ve öz-biçim ilişkisinin bütünlüğü çerçevesinde oluştu. Anadolu insanım çevresi içinde işlediği resimlerinde yalnız tek değil ikili, üçlü ya da kalabalık insan gruplarını anıtsal bir figür anlayışı ile ve toplumsal gerçekleri yansıtacak biçimde ele aldı. Yapıtlarında çevreye, figürü güç­lendiren bir öğe olarak yer verdi. Kıraç topraklar, taş yığınları ve kuru ağaçlarla düşsel bir anlatıma ulaştı.

Günal’ın anlatımcı tavrı en çok yüz ifade­leriyle el ve ayaklardaki biçim bozmalarda kendini gösterir.

Etiketler :
HABER HAKKINDA GÖRÜŞ BELİRT

SON DAKİKA HABERLERİ
İLGİLİ HABERLER